THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, March 24, 2010

Tak kenal maka tak cinta

Kata org x knl maka x cinta. Itu kata org lah kan ak x kata ape2 pom. Tapi kn, ak rase btol jgak statement nie. Yelah kot. Mne taknyer kalaulah x knl ngan sumthing 2, x kn lah tetibe jatuh cinta kt sumthing 2.

Sebaek2nyer bile kita melihat sumthing, kita x leh hanya melihat dari segi luarannyer shj. Itu hanya pendpt ak jelah. Ehmmm...dun judge a book by it's cover. Kekadang bile kita nk beli buku mungkin kita hanya lihat kulitnyer shj, sedangkan kita tak tahu pn isi kandungannya itu baek n b'kualiti atau tak. Sepatutnyer sebelum beli buku 2 kita selidik dlu apakah isi2 kandungannya, maklumat di dalam lengkap atau tak, siapa penulisnya. Kalaulah mls sgt selidik psl 2 sume, paling senang tya jer org yg dah miliki n baca buku 2. Kalau miliki tapi x baca x de maknenyer jgak.

Dalam dunia nie ade byak3 jenis manusia, mungkin dlu kita bleh kata rambut same hitam tapi hati len2 kn. Tp skrg nie rambut pom dah x sama hitam mcm2 colour ade. Huuuuu.... Bile tengok seseorg 2 kita x leh lah kan nk terus menghukum dia. Lagipun memg bukan hak kita untuk menghukum sesape. Itu hak Allah, biarlah seseorg hamba itu dengan tuhannyer shj. Sebagai contohnyer, bile kita tengok seseorg yg pemakaiannyer mcm x elok, kita x leh lah nk terus menghukum dia bahawa perangai dia teruk, jahiliah ke ape ker. Hish x bleh mcm 2. Itu mungkin dari segi luarannyer shj. Mungkin hati dia lebih baek drpd kita, kita bknnyer tahu hati org len. Mungkin dia nie selalu tolong org, ikhlas, b'sangka baek. Itu hanya Allah shj yg tahu. Allah shj yg maha mengetahui.

Bercerita tentang personaliti luaran, kekadang pakai kopiah, pakai tudung labuh, pakai jubah sekalipun, tidak semestinya dia 2 seorg yg terbaek di sisi Allah. Sesungguhnya Allah melihat seseorg hambaNya pada hati bukan pada baju, kopiah, tudung, rambut yg cantik atau mane2 personaliti luaran. Kesimpulannya di sini, kita kene bersihkan hati kita terlebih dahulu dan x perlulah untuk menghukum org len. Let's renew and renovate our heart~~


0 comments: