THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Thursday, November 25, 2010

Aidiladha di perantauan~~

Tahun nie merupakan thn ke-3 ak n kekwn rayer kt Egypt. Bagi masyarakat di Egypt hari raya Aidiladha adalah lebih meriah berbanding Aidilfitri. Jika org2 M'sia tya ak, "cmne best x raya kt Egypt?" Ehmmmm... bgi ak oklah.. best ler jgk. Raya kt cnie bleh dikira agak meriah ler jgk. Cume x raye di samping family lah kn. Perkara itu ak n kekwn dah anggap sebagai lumrah lah sebagai pelajar di perantauan. So, kami terpaksalah redho kn... Terima ape yg ade.


Raya kt di perantauan nie mungkin atau memg x akan jdi best jika x de kawan2 yg baek ati, pemurah, suke tolong-menolong dan comel2. Pendek kate, tanpa kwn2 memg x b'makne lah raye kt cnie. Di sini jgak ak nk ucapkan byk2 terima kasih kt kwn2. Tanpe korg memg x b'mkne lah idup ak kt cnie. LUV U all....

Rayer thn nie kami satu rmh sepakat utk msk rendang, nasik himpit, spagetti n puding caremel pd hri rayer pertama. Pada mlm rayer, ak n jgk osmateku aja, malin n fil b'sama-sama msk rendang, nasik himpit n puding. Kami jgk di bantu oleh 2 org cheff khas iaitu tuty n yana. Spaggeti dimsk oleh cheff aja pd hri rayer. Kami x de lah jemput ramai sgt pom cume kekwn terdekat jelah. Supaya rayer jdi lebih meriah n lebih b'makne.

Pagi rayer ktorg bdk2 m'sia sembahyg rayer kt Dewan Persatuan Perubatan ataupun ianya lebih di kenali dgn PCM( Perubatan Cawangan Mansoura). Sembhyg raye diimamkn oleh org m'sia iaitu seorg ustaz. Ehmmmm... x igt ler name ape. Tp nk gtau yg org m'sia ler. Sbb kami bgi yg pelajar perempuan biase akn b'kumpul kt satu tempat utk sembhyg rayer. So, kami x campur laa ngan org arab.

Lps hbs sembahyg rayer ktaorg g kt tempat penyembelihan. Thn nie penyembelihan di adakn pd hri p'tama. Pd thn lps penyembelihan diadakn 2 hari, kalau x clap ak ler iaitu hari raya pertama n ke-3.




Daging2 korban 2 akan digunakn utk jamuan pada hari rayer ke-2 n jgk utk majlis walimatulurus.





Thursday, November 11, 2010

parenting fail

sebbek molep


anak jdi mangse


malangyer dpt ayah camni


kesian giler kt budak nie

Monday, October 11, 2010

Refresh qalbu

Bila kita memulakan sesuatu...
Kadang2 kita lupa letakkn niat
Kadang2 kita lupa baca Bismillah
Sebab 2 bila ada masalah,
Kita cpt menyerah...

Bila kita berniat...
Kadang2 kita lupa letakkn usaha,
Kadang2 kita tunggu disergah baru hndak mengolah,
Sebab 2 bila keje x menjdi,
Kita mula angkt kaki...

Bila kita berusaha...
Kadang2 lupa pula hendak berdoa,
Siang malam kerah tenaga & masa...
Sebab 2 bila keje masih x sempurna,
Kita mudah putus asa...

Bila kita b'niat, berusaha & berdoa...
Kadang2 kita lupa pula utk b'tawakal pd yg Maha Esa.
B'tawakal pom hanya pd bicara tp di hati masih buta.
Sebab 2 bila dilanda masalah,
Kita marah x tentu hala...

Bila kita b'niat, b'usaha, b'doa & b'tawakal...
Kadang2 kita tetap alpa,
Nak sebut Alhamdulillah pom payah,
B'doa pom sekali sekala,
B'syukur sekejap cuma...

Sebab 2 bilakita b'jaya,
Allah dtgkn ujian & musibah...
Supaya kita igt & kembali ke jln redha,
Tetapi kita kecewa sampai mencari jln mudah...
Membenci diri memusuhi nadi.

Sedangkn ...
Kita manusia ciptaan Allah,
B'nafas di udara yg sama,
Bila lemah Allah itu ada,
Bila derita Allah itu bersama,
Senang, susah, sedih, gembira...
Allah xkn lupa pd langkah kita.

Tapi sememangnyer lahiriah kita,
Kadang2 kita lebih suke dipuji,
Sebab 2 kita jarang memuji Yang Maha Terpuji,
Kadang2 lbh suke dicintai,
Sebab 2 kita lupa menyintai Yang Maha Menyintai,
Kadang2 kita lebih suke menyendiri,
Tapi Allah sedang memerhati....

Pada masalah haruslah b'sabar & redha,
Pada ujian haruslah tabah & teguh,
Pada kegagalan harus ada usaha, doa & tawakal...

Kejayaan di dunia bknlah pengukur kejayaan di sana
Kejayaan harta di dunia bknlah jaminan kebahagian di sana
Kesusahan & penderitaan di dunia belum tentu b'sambung di sana
Kealpaan kita di dunia pasti menjdi kesakitan kita di sana...

Di sana itulah yg perlu kita kejar,
Agar dunia mengikuti dgn redha...

Di sana,
Akhirat yg pasti...
Syurga yg terindah,
Atau
Neraka yg menyala!!!

Monday, September 20, 2010

Kelebihan lelaki dan wanita

LELAKI


Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya. Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak
perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh. BERATKAN?

Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggungjawab ke atas
ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak
baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu.Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini. Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut.Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung (ikut kajian laa..)

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.


WANITA :


Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya. Saksinya kurang berbanding lelaki. Menerima pusaka kurang dari lelaki. Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak. Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri. Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki. Pernahkah kita lihat sebaliknya??

Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita. Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya.Bukankah ibu adalah seorang wanita?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.
Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil.Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).


Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita ini: isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini: suaminya,ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja: sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya.

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH...sayangnya ALLAH pada wanita .... Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki, tetapi ingatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita
sebaik-baiknya...supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA..

"Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya.(Ali-Imran:103) Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia
itu,anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun dia berperi-peri memberikan alasan untuk membela diri "

Monday, September 6, 2010

Selamat Hari Raya

Malam nie adalah malam ke-28 Ramadhan. Sekejap jer berlalunyer Ramadhan meninggalkan kita. Tanpa kita sedari 2 jer lagi nk rya. Semoga kita semua dpt menggunakan sepenuhnya bln Ramadhan kali ini. Meninggalkan dengan penuh makna bukan hanya berlalu seperti bulan2 len.


Malam nie adalah malam terakhir ak kt Egypt sebelum menjejak kaki ke tanah air, Malaysia untuk beraya dgn keluarga tercinta. Semesti perasaan x sbr nk blk menguasai diri pd wktu nie. Sepatutnyer ak bleh jer nk blk awal... Tp entahlah hri 2 gedik plak beli tket awal. Mase 2 ak x thu pom ag group prac mane. Disebabkn rase x sbr nk blk n jgk tkut tket hbs, ak beli lah cpt2. Untuk sedangkn keje, ak tgk jer group prac yg last. Prac yg last adalah esop 7/8. So, ak beli lah tket 8/9. Sekarang nie mcm menyesal lah plak rse. Org len sume dah blk. Tggl jer ak kt cnie... Sebbek jah serro!!! Nk tkr tket pon mcm susah jer sbb parents ak dah book tket flight utk domestik pd mlm 8/9. Tket domestik nie ak pom x thu sebnrnyer bleh tkr ke x. Sebelum x pernah plak ak men tkr2 tket nie. Tp klu bleh tkr pom kesian jgk kt parents kene wat keje byk2 kali. Terpaksa lah menerima takdir.... Biar pom ak dah rase terseksa jiwa kt cnie.

Di sini ak ingin mengambil kesempatan utk mengucapkan Selamat Hari Rayer Aidilfitri kepada sanak-saudara n kwn-kwn. Maaf zahir dan batin.


Tuesday, August 17, 2010

Ciyesly RINDU...


Walaupun dah hampir 2 minggu ak kembali ke Egypt, rase rindu kat Tanah Haram x pernah hilang dan x pernah pudar. Setiap perbuatan yg ak n kekwn lakukan di tanah suci masih segar dlm ingatan. Seolah-olah bru blk semlm... ciyesly rindu...

Jika sebelum nie ak hya mendgr cerita org jew yg menceritakan pengalaman mereka. Tp setelah ak sendri yg menjejak kaki ke rumah Allah brulah ak dpt rasakn betapa bestnya, tuhan shj yg tahu... (best yg sgt2).

Semoga Allah sudi menjemputku lagi untuk menjdi tetamu-Nya. Ameen...


********************




MADINAH



.
MEKAH





Friday, August 6, 2010

Roh dan jasad umpama sim card dan handset

Roh dan jasad umpama sim card dan handset. Cuba kita bayangkan sebuah handset yang canggih misalnya Nokia N95 yang boleh bertindak sebagai navigator dan penunjuk arah tetapi tidak dapat berfungsi kerana tiada sim card di dalamnya, sudah tentu kita tidak mampu mendapat manfaat dari handset canggih itu. Begitu jugalah seorang manusia yang mempunyai paras rupa yang cantik atau menawan dengan tubuh yang tegap atau pinggang yang ramping tetapi terbujur kaku kerana roh telah dicabut, sudah pasti jasad itu akan segera ditanam kerana dibimbangi akan mengeluarkan bau busuk.

Maksud yang ingin saya sampaikan di sini ialah, mutakhir ini ramai orang sibuk menjaga paras rupa fizikal lebih dari menjaga kesucian hati. Begitu jugalah hari ini, orang sibuk membeli handset yang canggih tetapi hampa apabila tidak dapat membuat panggilan call-out kerana kehabisan credit! Sebab itu, mereka yang bergaji besar seperti pensyarah atau doktor handsetnya kadangkala lebih koman berbanding handset seorang student universiti! Alasan yang mereka berikan "Buat apa handset mahal, yang penting asal boleh telefon orang dan orang telefon kita dan boleh tulis dan terima sms cukup"!


Sebab itu, perlu diingat, yang hanya akan menanggung siksaan atau nikmat di akhirat nanti adalah ruh semata-mata sedangkan jasad akan hancur dimakan ulat. Begitu jugalah handset yang canggih tiada kegunaannya jika tiada sim card di dalamnya. Renung-renungkanlah!

Tuesday, July 20, 2010

Kenapa kita sembah Kaabah


"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"

"Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"


"Baitullah tu apa?"


"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"


"Allah ada dalam tu?"


"Tak.."


"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"


"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."

"Kamu sembah apa?"


"Saya sembah Allah swt"


"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"


"Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."


"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."


"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"

"Pernah.. selalu.."


"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"


"Tengok perlawanan bola la.."


"Di mana?"


"Dalam tv la.."


"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."


"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."


"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."


"So..?"

"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"


"Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.."

"Peliknya.."


"Sebab apa pulak pelik?"


"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."


"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."


"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"


"Ya.. tak pelik.."


"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."


"Erk.. kau betul.."

Sunday, July 18, 2010

Menatap matamu~~

Sungguh indahnya hari berlalu
Menunggu kasih tambatan hati
Ingin rasanya selalu berbagi
Bersamanya kala suatu nanti

Andaikan kau jadi milikku
Selaluku nyanyikan lagu rindu
Andaikan kau dan aku bersatu
Dunia ini berseri selalu

Ku ingin dirimu dekat dihatiku
Berdua kita kan raih bahagia
Ku ingin dirimu turut merasa
Rasa rindu untuk menatap matamu
Menatap matamu

Bagaikan bintang nun jauh di sana
Terangi malam yang semakin gelap
Jika kau sudi menemaniku
Takkanku lepas walau sedetik pun

Andainya kau jadi milikku
Selaluku nyanyikan lagu rindu
Andaikan kau dan aku bersatu
Dunia ini berseri selalu

Ku ingin dirimu dekat dihatiku
Berdua kita kan raih bahagia
Ku ingin dirimu turut merasa
Rasa rindu 'tuk menatap matamu

Ku ingin dirimu dekat dihatiku
Berdua kita kan raih bahagia
Ku ingin dirimu turut merasa
Rasa rindu 'tuk menatap matamu

Andaikan kau jadi milikku
Selaluku nyanyikan lagu rindu
Andaikan kau dan aku bersatu
Dunia ini berseri selalu

Ku ingin dirimu dekat dihatiku
Berdua kita kan raih bahagia
Ku ingin dirimu turut merasa
Rasa rindu 'tuk menatap matamu



video

Sunday, July 11, 2010

oral anat


Hari nie merupakan hari peperiksaan lisan bagi subjek anatomy tahun 2 university of mansora.

Ak rase hari nie lah, hri yg paling awal blk dri oral exam 9.30 pagi. Mcm malang jew ak rase hri nie. Adoiii, datang jew terus kene soal. Ak mcm biase r selalu datang lambat. Yelah biasenyer orang arab nie cakap jew pkl 9 tapi pkl 11 bru nk strt. Oral physio hri 2 pom strt lmbat. Datang awal duk merempat kt luar jgak. So, ak ambik keputusan utk dtg lmbt lah utk exam seterusnya. Macam hri nie, ak bru on da way kwn ak kol cakap "kitaorg dah duk dlm bilik kt ruang menunggu dah". Tapi msa 2 ak relax jew ag kn. Ak igtkan diaorg masih duk lepak2 jew kt bilik 2.

Beberapa minit kemudian brulah ak menjejak kaki kt bilik diaorg duk 2. Duk kejap jew dr. sampai. Memang x sempat r nk bukak buku mase 2. Ak x buget pom nk bca buku mase 2 cume ak sgt2 lah rsa nervous sebab ak org kedua yg kene pggil. Seriusly, ak memang mengaku r ak nie seorg penakut, nk2 oral plak. Bile kt dpn dr. bende yg igt pom jdi x igt. Kalau lah sebelum nie ak bleh kata org yg hampir2 last r . Ak bagi org len yg terror 2 luuuu. Ak x sehebat diaorg. Tapi hari nie ikut angka giliran ler plak. Mak oi. tup2 ak org kedua yg kene pggil.

Dr. anat yg ak dpt nie memang pelik r dia. Ak x thu name dia ape sbb x pernah ajar ak pom sebelum nie. Huh... dia tya bkn men lame. Dekat ngan 10 minit ak kene soal. Actually, Dr. 2 baek jew cume dia tya byk soalan. Naek cuak r jgk. Adoiii... Ade yg bleh jwb ade x leh jwb. Mcm tensyen r jgk rase. Kalau lah bleh jwb sume soalan td memg bijak r ak. Bapak r byk. Dah ler kene 2 tulang siap. Macam thn lepas paling2 x pom kene satu jew. Tapi ak x kene soal sal tulang pom thn lps. Ambek ko thn nie dpt 2 siap, skull n femur.

Lepas ak balik 2 kawan yg satu group td kol. Dia cakap dia kene tya ngan dr. len walaupun kitaorg satu group. Dr. td 2 minta tolong ngan dr. len sbb dia x sempat nak habis kn. Yelah soal sorg2 bkn men lame sape suruh. Pas2 mntak tolong dr. len tolong hbskn student2 yg x sempat disoal ag. Apelah...

Moga2 dr. td 2 berbaek hati lah dlm bgi markah nie. Kwn2 sume tolong doakan utk ak jgk moga2 lulus ngan cemerlang utk sume subjek. Ok nie jer kot. Sekian terima kaseh.

Sunday, July 4, 2010

perbezaan maksud antara sahabat, kawan, rakan dan kenalan

Definisi kawan dan sahabat kadangkala dianggap mengelirukan bagi sesetengah individu. Berikut adalah definisi atau maksud bagi istilah sahabat, kawan, rakan dan kenalan. Saya menggunakan istilah seperti 'sahabat saya', 'kawan saya', 'rakan saya' dan 'kenalan saya' bagi menerangkan perbezaan maksud antara istilah-istilah tersebut.


Sahabat Saya

Sahabat saya adalah orang yang memiliki rasa tanggungjawab terhadap diri saya, tetapi tidak memiliki hubungan darah. Dalam erti kata lain, sahabat bukan terdiri daripada adik-beradik saya tetapi berupaya mewujudkan hubungan yang mirip hubungan persaudaraan antara adik-beradik. Sahabat saya adalah orang yang banyak memberi manfaat dan kebaikan kepada saya, dan saya juga begitu.

Sahabat saya adalah seorang yang setiakawan, dia boleh membantu saya apabila saya berada di dalam kesusahan, meredakan kesedihan saya, menghilangkan kebimbangan saya dan sanggup berjuang demi kebaikan saya. Sahabat adalah orang yang mampu menyimpan rahsia dan keaiban saya. Mereka akan sentiasa melindungi saya.

Sahabat tidak semestinya memiliki minat atau pendapat yang sama dengan saya, tetapi mereka akan sentiasa ada apabila saya memerlukannya. Sahabat adalah orang yang membuatkan saya berasa selamat apabila mereka ada bersama-sama saya, sebab mereka adalah orang yang sangat setiakawan. Sahabat adalah orang-orang yang sangat menyayangi saya.

Sahabat kadangkala adalah penjaga saya, pelindung saya dan semangat mereka akan sentiasa ada bersama saya.


Kawan Saya

Kawan saya ialah seorang yang boleh berkongsi lebih dari satu perkara seperti minat, hobi, perasaan, perjuangan dan sebagainya biarpun bukan dari organisasi yang sama. Kawan ialah orang yang selalu berinteraksi dengan saya dan saya mengenali beberapa fakta peribadi mengenainya.

Kami selalu memiliki masa untuk bersama, bergembira, berseronok dan sebagainya. Kawan biasanya terjadi apabila seseorang itu menemui individu yang lain, yang memiliki persamaan seperti hobi, minat, sikap, tabiat dan pemikiran yang sama dengan dirinya. Saya selalunya berasa seronok dan terhibur apabila berada bersama-sama kawan saya.

Kawan mungkin boleh berkongsi kesedihan dan kegembiraan, tetapi mereka selalunya tidak akan pergi lebih jauh daripada itu. Malah, sekiranya tidak sependapat, hubungan kawan mungkin boleh terputus.


Rakan Saya

Rakan saya ialah perantaraan antara kawan daan kenalan. Rakan ialah orang yang berkongsi minat, kerjaya, hobi, permainan, guru, kelas, matlamat dan sebagainya dalam satu organisasi atau kumpulan seperti persatuan, kelab, syarikat, pertubuhan dan sebagainya. Contohnya, saya ada rakan satu tingkatan, rakan satu sekolah, rakan satu kelab dan sebagainya.

Rakan biasanya orang yang boleh mewujudkan kerjasama. Contohnya saya boleh belajar bersama-sama dengan rakan sekelas saya, saya boleh membuat tugasan berkumpulan bersama-sama rakan satu tingkatan saya, saya bekerjasama dengan rakan-rakan sepasukan untuk menewaskan pihak lawan dalam pertandingan bola sepak, saya dan rakan-rakan sekerja mengadakan mesyuarat untuk syarikat kami dan sebagainya.

Ada rakan yang rapat, ada pula rakan yang boleh dianggap sebagai sahabat, ada pula rakan yang boleh dianggap sebagai kawan, dan ada pula rakan yang hanya boleh dianggap sebagai kenalan.


Kenalan Saya

Kenalan saya mungkin wujud sebagai rakan. Contohnya rakan chatting, rakan siber dan rakan blogger. Apabila saya mengenali seseorang itu dalam bentuk atau identiti tertentu, maka dia adalah kenalan. Kenalan saya adalah orang yang pernah berinteraksi dengan saya tetapi saya tidak dapat mengesahkan identiti atau kewujudan sebenarnya. Saya perlu berwaspada dengan kenalan-kenalan siber saya kerana, di luar alam siber, mereka tidak semestinya orang yang sama seperti yang saya pernah kenal di internet.

Kenalan saya boleh meluahkan perasaan mereka, masalah mereka kepada saya menerusi ruangan komen, e-mel dan kemudahan-kemudahan interaksi yang lain di internet, tetapi tidak 100% boleh dipercayai. Kenalan kadangkala wujud sebagai satu hiburan, tetapi kadangkala tidak mustahil mereka boleh memberi kebaikan kepada saya menerusi perkongsian pendapat, idea dan penyelesaian masalah.

Tuesday, June 15, 2010

birthday girl~~

Syukur Alhamdulillah kerana Allah pnjgkn umurku. Hari nie gelaplah umurku 21 tahun. Hoho rase mcm dah tua lah plak.

Terima kaseh bebyk kt mak ayah tersyg. Tanpa mak n ayah x wujud lah kat dunia nie. syg mak ayah... x lupe jgk kt adik2 comelku sume abang, angah, achik n adik yg wish birthday.

Kat cnie jgk ak nk ucapkan berbyk2 terima kaseh kpd semua yg telah wish birthday utk ak hari x kire lah via phone, skype or fb ape2 jelah. Ok tq soooo much.

Kepada osmate terchenta aja,fil, malin n jgk kwn baekku tuty terima kaseh sbb celebrate brthday party ptg td. Wlpn dlm kesibukkan final exam. Luv u all...

Saturday, June 12, 2010

Baru habis sebabak


Pada petang yg indah ini terpanggil ak untuk menulis seketika walaupun ak bru sahaja habis satu paper. Baru satu paper jew yg habis iaitu physiology dan masih lagi berbaki 3 histolgy, anatomy dan biochemistry.

Bila org tya camne exam??? actually, ak pom x thu nk komen ape ngan exam td. Paling x pom ak bleh cakap ok lah ckit kot daripada tahun lepas. Moga2 lulus dgn cemerlang lah harapanku. Petang nie mls smbung study ak nk start study balik mlm nie kot. Mula2 blk tadi ingat nk tdo kejap tp x t'tdo plak ak. Sebab nk tdo pom x t'tdo so, ak puat keputusan untuk menulis lah sekejap. Org len mesti sibuk study untuk histo kan. Bukannyer ak x nk study, ak rase nk rehatkn otak kejap. 2, 3 hari kebelangan nie rase mcm tension tahap cipan. Lagipom ak punyer prinsip study, bila ak study insyaAllah ak akan concentrate sepenuhnyer. Macam skarg nie mud study ak x de.

Kat cnie ak nk igtkn diri ak sendiri terutamanya dan juga kekwam t'chenta, kita study2 pom kene lah selalu igt kat tuhan, Allah S.W.T. Jgn lah duk sebuk study sampaikan melewatkan atau tinggal sembhyg. Kalau lah kita 24 jam study pom kalau bkn kerana izin Allah kita mungkin x akan dpt result yg cemerlang n gemilang. Kita hendak lah selalu berdoa, berusaha n jgk bertawakal kepada-Nya. Bukan hanya berusaha semata-mata. Allah adalah penuntu segala-galanya. So, kita hendaklah melazimi smbhyg hajat dan smbhyg hajat ini bkn lah dikala musim exam shj. Igt lah pada Allah setiap wktu senang n susah. Contohnya, jika kita mahu org len mengenali atau mengingati kita, kita akan mesti selalu b'hubungnya. Dgn Allah pom same lah utk lebih rapat-Nya kita kene lah selalu calling2-Nya iaitu memperbykkn solat2 sunat.

Untuk paper seterusnyer iaitu histology pada 17/6 nie. So, skarg nie ak ade 4 hari jelah gap. 4 hari nie adalah masa utk menghafal dan menelan segala maklumat berkaitan ngan histology. Wekssssss cuak!!! Jika sebelum nie ak hanya membaca dan memahami shj . Kalau hafal pom ckit2 jew. 2 pom x thu skarg nie masih igt atau x. Bermula mlm nie, InsyaAllah ak akan berusaha sedaya upaya dgn segala kudrat yg ade cube utk menelan segala isi buku teks histology 2nd year. Di sini bkn b'makne ak akan dpt menelan kesemuanya tp ak akan mencube lah setakat yg t'mampu. Dengan izin Allah moga2 byk lah yg akan ku telan nnti.

Ehmmmmm... x lupe juga kepada kekwn yg bakal exam esok luse 14/6 nie utk subjek anatomy thn 1 gud luck utk koram sume.

Saturday, June 5, 2010

Warkah untukmu...

Warkah Buat Bakal Suamiku...

Bakal Suamiku.. Telah tercatat namamu untukku di Loh Mahfuz. Juga telah tercatat namaku untukmu sejak azali lagi. Hanya Allah yang tahu, tak siapa di antara kita yang tahu..

Bakal Suamiku.. Terpanggil aku untuk menulis sebuah warkah khas untukmu yang lahir dari sudut hati ini.. Hanya untukmu.. Yang Allah telah jadikan aku dari tulang rusukmu..

Bakal Suamiku.. Maafkan aku jika warkah ini tak sehebat yang engkau harapkan.. Aku bukanlah wanita yang sehebat Saidatina Khadijah, bukan sesuci Saidatina Aishah, bukan seteguh cinta kasih Zulaikha..


Aku masih tertanya-tanya siapakah dirimu yang Allah telah ciptakan sebagai peneman hidupku, pelengkap hidupku, pembimbingku, imam kepadaku, ketua keluargaku serta bapa kepada anak-anakku nanti.. Siapakah dirimu ? Yang mana satukah dirimu ? Adakah kau sudah hadir dalam hidupku ? Adakah kau belum hadir dalam hidupku ? Adakah kita pernah bersama dan sudah berpisah ? Mungkinkah kau akan hadir kembali dalam hidupku ? Hanya Allah yang tahu.. Pengetahuan Allah meliputi seluruh alam..

Bakal suamiku.. Pertama sekali, aku ingin memohon maaf darimu. Mungkinkah kau akan memaafkanku ? Aku sepatutnya menjaga diriku, akhlak ku, menutup aurat dengan sempurna, memelihara diriku, seluruh kehormatanku hanya untukmu. Di dunia yang tanpa sempadan ini, kadang kala aku tewas. Aku terpengaruh dengan maksiat di sekeliling

Sayangku.. Kasihku.. Cintaku.. Hatiku.. Rinduku.. Kata-kata indah ini sepatutnya hanya aku ucapkan padamu. Hanya kau yang berhak, yang selayaknya menerima kata-kata cintaku, ayat-ayat cinta dariku

Akanku simpan semua kata-kata romantis itu hanya untukmu, hanya untuk dipersembahkan pada hari-hari selepas aku di ijab Kabul denganmu.. Kata-kata yang terlalu berharga, yang lahir dari hati yang ikhlas.

.Bakal Pembimbingku.. Aku tak mengharapkan kesempurnaan darimu. Aku tak mengharapkan paras rupa sehebat nabi Yusuf, aku tak mengharapkan harta bertimbun darimu, biarlah ianya semua bersederhana. Apa yang paling penting aku harapkan ialah agamamu. Itu yang paling aku harapkan. Kelak nanti, kau yang akan membimbingku.


Rasulullah saw ialah contoh suami yang terbaik. Aku tak mengharapkan kau sesempurna baginda. Sebaiknya, aku mengharapkan kau mengamalkan sunnah baginda sekadar yang kau termampu. Itu yang aku harapkan. Aku mengharapkan kejujuran dan kesetiaan darimu yang aku tak pernah dapat dari orang lain sebelum ini. Semoga kau juga menjadikan aku satu-satunya pelengkap hidupmu. Hanya aku.. Aku tak sanggup untuk berkongsi dengan orang lain..

My Love.. indahnya bila kita dapat beribadat bersama-sama. Solat berjemaah, Solat-solat sunat, Tahajud Cinta di Sepertiga Malam, Puasa Sunat, Membaca Al-quran, Membaca Tafsir. Pasti indah bila semuanya di lakukan bersama. Aku memerlukanmu, selama ini aku keseorangan mengamalkan semua itu. Kadangkala juga aku tidak mempunyai kekuatan untuk mengamalkan semua tu, aku lemah, ada yang aku tertinggal, aku tak istiqamah. Aku menzalimi diri aku sendiri. Jika kau bersamaku, pasti kau akan memberi semangat padaku, mengingatkanku, menasihatiku..

“keluarga yang soleh bermula dari hubungan yang suci” .. Bagaimana nak menghasilkan sebuah keluarga yang soleh jika hubungan sebelum akad pun sudah di kotori dengan dosa noda, titik-titik hitam, debu-debu kekotoran ? Ku mengharapkan hubungan yang suci denganmu. Jika kau sudah pasti, sudah mendapat petunjuk bahawa benar aku adalah untukmu, dekatilah aku dengan cara yang baik, dengan cara yang halal, dengan penuh hikmah. Aku tahu kau juga tahu apakah cara yang paling baik itu. Aku tak ingin hubungan ini di cemari dengan benda-benda lagha.


Bakal Suamiku.. Kita hamba Allah yang tak pernah terlepas dari melakukan kesilapan. Aku juga begitu. Maka, segeralah bertaubat. Lakukanlah solat sunat taubat. Aku juga begitu, sentiasa melakukan dosa. Tak siapa tahu jika kesalahan yang pernah aku lakukan lebih besar darimu. Aku sedia menerimamu. Yang lepas biarlah lepas. Asalkan kau betul-betul menginsafi diri dan berazam tidak akan melakukannya lagi. Kerana kau pelengkap diriku, aku juga pelengkap dirimu..

Aku di sini.. Aku tahu kau memerlukanku.. Dan aku juga memerlukanmu.. Aku masih menunggumu.. Sabar menanti.. Kita sama-sama memerlukan antara satu sama lain..

Warkah ini hanya untukmu.. Bakal suamiku yang aku belum tahu siapakah dirimu yang sebenarnya..