THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, April 21, 2010

Menantu hantu

Ada satu famili. Satu hari sedang menantu lelaki tengok TV, bapa mertua lalu di depan. Tiba-tiba bapa mertua rebah sambil memegang dada. Apa lagi, kelam-kabutlah si menantu. Isterinya dan emak mertuanya pun menerkam ke arah bapa mertua sambil pegang-pegang dada bapa mertua.

Bapa mertua tak bergerak, senyap saja. Bertambahlah gabra semua yang melihatnya. Emak mertua menyuruh menantu mengajar bapa mertua, yang di atas ribanya itu mengucap. Dia gabra, sampai isterinya pun tolak-tolak bahunya suruh cepat lakukan. Emak mertuanya ulangi lagi suruh dia ajar mengucap.

Dalam gabra itu, si menantu pun dekatkan mulutnya ke telinga bapa mertua sambil berkata: "Ma Rabbuka! (Siapa Tuhan kamu!).." Kuat juga dia sebut, hingga terkejut emak mertua bila mendengarnya.

Tiba-tiba bapa mertua tersedar dan terus berkata: "Bila masa kau jadi malaikat ni? Aku belum mati lagi la..".

Friday, April 16, 2010

Bersyukurkah kita sebenarnya???

Dalam kehidupan seharian kita banyak perkara yang kita lakukan kadang-kadang kala kita sering merungut,marah dan berputus asa mengenainya menandakan kita tidak berpuas hati ataupun kita sebenarnya tidak bersyukur dengan perkara tersebut. Adakah anda sebenarnya seorang yang bersyukur? Mungkin ya dan mungkin tidak. Saya berkata begitu kerana disini saya akan kongsikan dengan anda semua tentang perkara-perkara dalam kehidupan seharian anda yang kadang kala anda sering merungut mengenainya tapi hakikat sebenar anda patut bersyukur dengannya..

Pertama sekali adalah keletihan ataupun kesakitan otot anda selepas seharian bekerja. Anda mungkin merungut kerana kepenatan. Tetapi keletihan ataupun kesakitan itu bermakna yang anda masih berupaya untuk bekerja lagi. Keletihan dan kesakitan itu sebenarnya menunjukkan yang anda telah banyak melakukan kerja-kerja tak kira lah apa jua jenis pekerjaan yang anda lakukan. Itu juga menunjukkan yang anda sebenarnya masih sihat dan berupaya untuk melakukan kerja-kerja itu. Anda patut bersyukur kerana keletihan dan kesakitan itu menunjukkan kesihatan anda masih lagi sihat walafiat.

Seterusnya adalah banyaknya timbunan pakaian anda yang perlu dicuci atau digosok setiap hari. Anda tahu itu bermaksud yang anda masih ada pakaian untuk dipakai. Anda tidak perlu merungut kerana banyaknya timbunan pakaian yang membebankan tetapi anda perlu berfikir kembali akan nasib orang lain yang masih ramai tidak mempunyai pakaian yang mencukupi. Sepatutnya anda bersyukur kerana anda masih mempunyai banyak pakaian untuk dipakai dan mencukupi berbanding ramai lagi orang yang tidak mempunyai pakaian yang mencukupi untuk dipakai.

Setiap hari anda akan mendengar bunyi–bunyi bising dari orang-orang yang sedang bercakap, kenderaan dan banyak lagi. Anda janganlah cepat melenting kerana orang yang suka melenting adalah orang yang tidak pandai mengawal perasaan mereka. Anda perlu berfikir semula dari sudut yang positif kerana setiap bunyi yang anda dengar itu menunjukkan yang pendengaran anda masih lagi baik. Bayangkan jika anda sangat tidak suka mendengar bunyi-bunyi bising itu dan ditakdirkan anda tidak lagi dapat mendengar bunyi itu selama-lamanya. Oleh itu anda sebenarnya patut bersyukur kerana setiap bunyi yang anda pada setiap hari itu walaupun bising tapi itu menunjukkan yang anda masih lagi boleh mendengar dengan baik.

Katakan pada suatu hari anda mencuba sesuatu pakaian tapi pakaian itu tidak lagi muat untuk dipakai. Anda mungkin tidak berpuas hati dan mungkin menganggap yang anda telah gemuk walaupun anda sebenarnya tidak berapa gemuk pun. Tahukah anda pakaian anda yang dah tak muat itu menunjukkan yang anda sebenarnya cukup makan. Anda cuba fikirkan ramai lagi nasib fakir dan miskin di luar sana yang kurus kering kerana tidak mempunyai makanan yang mencukupi. Rezeki anda adalah mencukupi dan anda patut mensyukuri atas nikmat itu dan bukannya hanya merungut panjang kerana telah gemuk.

Anda suka mendengar bunyi jam loceng yang berdering pada waktu pagi? Anda mungkin sering kali marah pada jam loceng itu kerana membuat bising pada waktu pagi dimana anda sedang nyenyaknya tidur tetapi padahal anda sendiri juga yang menguncinya. Pernah atau tidak anda terfikir yang setiap kali mendengar bunyi jam loceng pada waktu pagi itu menunjukkan yang anda masih hidup pada hari itu dan dapat meneruskan kehidupan anda pada hari tersebut.

Anda seharusnya mensyukuri akan nikmat kerana masih diberikan umur yang panjang dan dapat meneruskan tugas anda sebagai hamba di muka bumi ini.
Anda mungkin terlepas pandang akan banyak lagi perkara-perkara yang berlaku dalam kehidupan anda yang anda tidak pernah terfikir akan maksud yang tersirat disebaliknya. Yang saya terangkan diatas hanyalah sebahagian sahaja dari apa yang berlaku dalam kehidupan seharian anda. Seharusnya anda perlu bersyukur akan segala nikmat yang dikecapi dalam kehidupan seharian anda. Jangan cepat marah, cepat melenting, cepat merungut dan cepat berputus asa kerana anda tidak mengetahui akan kebaikan yang tersirat disebalik apa yang berlaku dalam kehidupan anda itu. Semoga kita sama-sama menjadi hamba yang bersyukur kepada Allah akan segala nikmat dan ujian yang diberikan. Dan kita hendaklah sentiasa menjadi hamba-hamba yang sabar dalam menerima ujian itu. Insyaallah.

Sunday, April 11, 2010

Merapu jew keje...


Tetiba aku rase mcm nak merapu kt blog nie. Actually aku x tahu pom nk tulis ape nie. Nak merapu jew. Mls dow nk study ptg2 mcm nie. Mud ak dah ilang. Xtaulah mane peginyer dah xdpt dikesan. Nak cari mud 2 blk pom mls. Oleh itu aku ambil keputusan utk kaco kwn baek ak nie. Ym jer pom. Wlpom ketika itu aku invi. Buget busy study. Org len invi sbb busy study tp ak x study pom. Naseb baek dyer layan. Naseb r ko dpt kwn yg suke kaco org nie. Haha... lgpn aku dpt rase yg dyer pom x study gak, 2 psl aku kaco.

Dari pagi smpai ker ptg duk study. Huh x larat. Otak aku mcm dah tepu. Exam syndrome membuatkn aku rase sgt letih. Wlpn bknnyer aku pegi jogging ker ape tp otak yg b'fkir kot yg membuatkn aku jdi letih nie. Xpom memg mind set aku dah x btol,dah terslp setting. Ianya terjdi secara automatik, bile study byk ko patut letih. Haha... pelik. Mesti org len x de mcm nie. Mengarut sungguh. Memang mgsa exam syndrome kot ak nie.

Kpd kekwn aku sekalian jgn ler jdi mcm aku nie. OK anda semua diminta untuk study!!! cayok3!!!

Friday, April 9, 2010

old man and his son

One old man was sitting with his 25 years old son in the train. Train is about to leave the station. All the passengers are settling down into their seats. As the train started the young man was filled with a lot of joy and curiosity.

He was sitting on the window side. He put out one hand and felt the passing wind. He shouted, "Papa see all the trees are going behind". The old man smiled and admired his son’s feelings. Beside the young man a couple was sitting and listening to the conversation between the father and son. They felt a little awkward with the attitude of the 25 year old man behaving like a small child.

Suddenly the young man again shouted, "Papa see the pond and animals. Clouds are moving with the train". The couple was watching the young man in embarrassment. Now it started to rain and some of the water drops touched the young man's hand. He was filled with joy and he closed his eyes. He shouted again," Papa it's raining, water is touching me, see papa".

The couple couldn't help themselves and asked the old man. Why don't you visit the Doctor and get your son treated.

Old man said," Yes, We were from the hospital. Today my
son got his eyes for the first time in his life".



Moral of the story is:

-We must not come to any conclusion until we know all the facts

Monday, April 5, 2010

Umbilical hernia

Umbilical hernia is hardly a fatal disease. In most cases, umbilical hernia is a congenital condition. To Kelantanese, it is known as pusat bujil or uluran; and is usually seen in neonates and premature babies. Strap a 50 cent coin there or apply a 'barut perut' - settle the problem in most infants. Those who still have the hernia after the age of one year, would most probably need surgery to repair it.

.
This is how an umbilcal hernia looks like:













In children, the content is usually a loop of small intestine. If the umbilical hernia occurs in adult, more often than not it contains omental fat (lemak dari dalam perut).
.
Complications come in the form of obstruction; a loop of intestine herniates or protrudes out (into the hernial sac) and could not go back inside (into the abdominal cavity). Thus the hernia could not be reduced or pushed in. Sakitlah jadinya ! Reducible hernia is usually painless. On top of that, when the intestine gets blocked; perut jadi buncit, tak boleh makan dan muntah-muntah. It may get worse, if the blood supply to the obtructed intestinal loop is cut off by the pressure of the swollen bowel to the hernial ring. This is now called strangulated hernia. If not relieved immediately, the intestinal loop would become gangrenous

Sunday, April 4, 2010

Sudahkah anda bersedia???







Apakah persediaan kita??? renung-renungkanlah....